Obsah
ANALÝZA TÉMATU VODA
ŠETŘÍTE VODOU PŘI POUŽÍVÁNÍ PITNÉ VODY Z KOHOUTKU? JAKÝM ZPŮSOBEM?
Voda – Klíčová otázka č.2
Zjišťovali jsme:
- Komunitní kruh – opakování třídních pravidel (zejména kapičkové – v umyvárně šetříme vodou, pouštíme jen tolik vody, kolik nám stačí k opláchnutí, nestříkáme vodou)
- před svačinou a obědem chodíme na toalety a umyvárnu společně. Splachuje a kontroluje, zda neprotéká voda ten, který odchází poslední. Na umyvárnách jsou pákové baterie.
- Pozorování a zaznamenávání, kolik máme ve školce perlátorů a kde schází
Výstup:
Z analýzy zjištěn stav chybějících perlátorů – ve třídě Berušek chybí 4 z 6ti, ve třídě Medvídků 2 z 6ti, ve třídě skřítků 3 z 6ti a ve třídě Veverek 5 z 6ti.
:-(
ZJIŠŤUJETE, ZDA JSOU VODOVODNÍ KOHOUTKY A TOALETY V POŘÁDKU (ZDA NEKAPOU A NEPROTÉKAJÍ)
Voda – Klíčová otázka č.4
Zjišťovali jsme:
- na schůzi Ekotýmu jsme se rozdělili a obcházeli třídy za účelem kontroly, zda vodovodní kohoutky a toalety neprotékají. Poté jsme se sešli a společně přiřazovali příslušné smajlíky :-) :-(
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že všechny kohoutky a toalety jsou v pořádku, jen jeden kohoutek v oddělení Medvídků kapal. Dětským Ekotým vymyslel založení služby, která bude pravidelně kontrolovat, zda kohoutky a toalety ne/protékají.
:-)
POUŽÍVÁTE VE ŠKOLCE EKOLOGICKY ŠETRNÉ ČISTÍCÍ PROSTŘEDKY?
Voda – Klíčová otázka č.6
Zjišťovali jsme:
- Komunitní kruh – k čemu používáme vodu ve školce, čím špiníme vodu? Jaké ve školce používáme čistící prostředky (mýdla, prostředky na nádobí, na úklid, na praní)
- z čeho jsou vyrobená, vysvětlení pojmu ekologicky šetrné
- Paní školnice ukázala dětem, jaké ekologicky šetrné čistící prostředky využívají a k čemu se používají, ukázala jim značku Eko přímo na prostředcích
- Na základě rozhovoru s paní školnicí, děti zaznamenaly do pracovního listu, na co vše ve školce využíváme ekologicky šetrné čistící prostředky
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že se ve školce snažíme co nejvíce využívat ekologické prostředky a tím šetřit přírodu.
:-)
VYUŽÍVÁTE VE ŠKOLCE DEŠŤOVOU VODU?
Voda – Klíčová otázka č.7
Zjišťovali jsme:
- Komunitní kruh – rozhovory na téma voda, k čemu všemu ji využíváme, proč je pro nás voda důležitá
- Pracovní list – individuální rozhovory s dětmi – co vidíš na obrázku, popis, co je správně - vybarvíme, špatně škrtneme
- Pobyt na školní zahradě – využití dešťové vody – prohlížení sudu, vysvětlování.
Děti jsou motivovány hledáním sudu, rozhovory, jak se voda dostane do sudu, k čemu ji používáme.
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že máme k dispozici sud, do kterého sbíráme dešťovou vodu, kterou následně využíváme k zalévání rostlin pouze na záhonku. Bylo by dobré zavést využívání dešťové vody i k zalévání rostlin ve třídě.
:-(
PODÍLÍ SE ŠKOLKA NA ČIŠTĚNÍ VODNÍCH TOKŮ, NÁDRŽÍ ČI STUDÁNEK VE SVÉM OKOLÍ?
Voda – Klíčová otázka č.8
Zjišťovali jsme:
- Ranní činnosti – práce s encyklopediemi, vyhledávání zdrojů vody v přírodě, rozhovory o významu vody
- Komunitní kruh – význam vody, možnosti ochrany vodních zdrojů, jaké známe vodní zdroje v okolí našeho bydliště či MŠ? Práce s mapou
- Pracovní list – vyber správnou variantu
- Řízená činnost – poslech pověsti o studánce v Terezském údolí, rozhovory o přečteném textu
- rozhovory o studánce, potoku Šumici
- Pobyt venku – vycházka podél potoku Šumice, pozorování okolní přírody (rostliny, kačeny na vodě, všímání si odpadků podél břehů i v samotném potoce), rozhovory, jak lze přírodě od odpadků pomoci
Výstup:
Často podnikáme výlety do okolí říčky Šumice i ke studánce – aktivita Otvírání studánek, nicméně samotné vodní zdroje nečistíme.
:-(