Obsah
ANALÝZA TÉMATU PROSTŘEDÍ
MÁTE VE ŠKOLE SVÉ OBLÍBENÉ MÍSTO? A PROČ TO TAK JE?
Prostředí – Klíčová otázka 2
Zjišťovali jsme:
- rodiče a děti z EKOTÝMU procházeli prostory MŠ i zahrady a děti jim ukazovaly svá oblíbená místa, zdůvodňovaly, proč tomu tak je
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že děti preferují kopec, zahradu MŠ, kde se nacházejí jejich oblíbená místa, na těchto místech by nic neměnily. Děti mají rády i vnitřní prostory, například mají oblíbené místo u stolečku, kde svačí, tvoří a hrají si. Neoblíbené místo neměly.
:-)
JAKÁ JE VE ŠKOLE VÝZDOBA VE TŘÍDÁCH I NA CHODBÁCH? JAK DĚTI MOHOU OVLIVNIT JEJÍ PODOBU (MALBA NA STĚNÁCH, POVĚŠENÍ OBRÁZKŮ, VÝTVARNÉ PRÁCE)?
Prostředí – Klíčová otázka 4
Zjišťovali jsme:
-
děti procházely všemi prostory MŠ, podrobně si prohlédly veškerou výzdobu
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že děti mají dostatek příležitostí pro zapojení se do výzdoby prostor MŠ, děti upřednostňují výzdobu vlastnoručně vyrobenou, preferují tvorbu z přírodnin (například stromeček z větví, sušené bylinky)
:-)
MÁTE VE ŠKOLE ROSTLINY? JE MÍSTO, KDE VÁM ROSTLINY CHYBÍ A PŘITOM BY TAM MOHLY BÝT? JAK A KDO SE O ROSTLINY STARÁ?
Prostředí – Klíčová otázka 5
(Pozn. tuto otázku jsme zaměřili na rostliny v MŠ, rostliny na zahradě MŠ budou analyzovány v Klíčové otázce 6 – Jaké rostliny máte na školním pozemku?)
Zjišťovali jsme:
-
rodiče a děti z EKOTÝMU procházeli prostory MŠ v rámci všech tříd a zjišťovali kolik a jakých rostlin máme, kde nám chybí, kde jich je moc, zjišťovali i pomocí rozhovoru s učitelkami/provozními, kdo se o ně stará
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že rostlin v MŠ je dostatek, ale starají se o ně pouze provozní zaměstnanci.
:-(
CHODÍTE S DĚTMI VEN KAŽDÝ DEN NEBO VĚTŠINU DNŮ V TÝDNU?
Prostředí – Klíčová otázka 7
Zjišťovali jsme:
-
komunitní kruh – povídání o počasí, kdy chodíme na zahradu, kdy na procházku
-
řízená činnost – zaznamenávání do tabulky – pobyt venku ano/ne a pozorování počasí
-
pobyt venku – pozorování změn počasí, které přichází postupně spolu s ročním obdobím
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že děti chodí ven téměř za každého počasí, vyjma silného deště.
:-)
JAKÉ MÁTE NA ŠKOLNÍM POZEMKU PRVKY PŘÍRODNÍ ZAHRADY? VYUŽÍVÁTE VE ŠKOLE PŘÍRODNÍ HŘIŠTĚ NEBO HŘIŠTĚ VYUŽÍVAJÍCÍ PŘÍRODNÍ PRVKY?
Prostředí – Klíčová otázka 8
Zjišťovali jsme:
-
komunitní kruh – diskuze s dětmi (co je to přírodní prvek?), jaké máme na zahradě MŠ, k čemu každý slouží nebo komu slouží
-
výtvarná činnost – kresba přírodních prvků pastelkami, vzájemné hádanky mezi dětmi, o jaký prvek se jedná
-
pohybová hra – předveď, kdo v něm bydlí, k čemu slouží (blátivá kuchyňka, hmyzí hotel)
-
pracovní list – hmyzí hotel (grafomotorika – odstředivé kruhy, rovné čáry …)
-
konstruktivní hry – stavba přírodních prvků na naší zahradě z dřevěných kostek/PET vršků
-
pobyt venku – procházka po zahradě, ukázka přírodních prvků
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že na zahradě MŠ je dostatek prvků přírodní zahrady. EKOTÝM nepovažuje za nutné momentálně tuto otázku zařadit do plánu činností, ale další činnosti nechává otevřené nápadům a také případné rekonstrukci po zimě.
:-)
JAK SE NÁVŠTĚVNÍCI ŠKOLY V BUDOVĚ ORIENTUJÍ?
Prostředí – Doplňující otázka 3
Zjišťovali jsme:
-
komunitní kruh – povídání, která oddělení v MŠ máme, jak se nazývají, jak jsou označena, když půjde někdo poprvé, jak se orientuje?
-
pohybová hra – vyhýbaná – ve dvojicích v prostoru vodíme kamaráda se zavázanýma očima, snažíme se vyhnout, nesrazit se
-
pobyt venku – orientace v prostoru MŠ, ale i na zahradě – procházka po MŠ, zahradě
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že nově příchozí mají problém najít třídy v zadních částech MŠ. Polepy na dveřích odkazují pouze na třídu Berušek a Medvídků.
:-(
JAKÉ DRUHY ŽIVOČICHŮ MŮŽEME NALÉZT NA ŠKOLNÍM POZEMKU (ŠKOLNÍ ZAHRADĚ) NEBO BLÍZKÉM OKOLÍ?
Prostředí – Doplňující otázka 6
Zjišťovali jsme:
-
komunitní kruh – diskuze s dětmi – chováme nějaká zvířata ve školce, jaká zvířata najedeme na školní zahradě a jaká tady vůbec nemohou žít, kde mají domeček
-
pohybová hra – využití obrázků přírodních prvků, které děti kreslily v rámci analýzy ke Klíčové otázce PROSTŘEDÍ č. 8 – předveď zvíře v záhonu (krtek), v kompostu (žížala), v hmyzím hotelu …, relaxace – hra Brouček, pohybová hra na Ježka (na honěnou)
-
konstruktivní hry – stavba zvířátek z PET vršků
-
pracovní list – ještěrka (stříhání, skládání, lepení), grafomotorika – hmyzí hotel
-
výtvarná činnost – malování vodovými fixami na téma: „zvířata na naší zahradě“
-
řízená činnost – uspořádání obrázků zvířat podle velikostí, počítání, opakování číslic (poznávání)
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že se staráme pouze v jedné třídě o šneka (oblovka), přírodní prvky umožňují pozorovat broučky, motýly, potažmo ještěrky … ale nemáme příliš možnost pozorovat ptáčky na zahradě.
:-(
JAKÉ ROSTLINY MÁTE NA ŠKOLNÍ ZAHRADĚ?
Klíčová otázka 6
Zjišťovali jsme:
-
děti a ekotým procházely zahradou MŠ a pozorovaly, jaké rostliny máme na zahradě
-
poznávaly jsme druhy rostlin na zeleninovém záhoně, květinovém a bylinkové spirále
-
děti si všímaly i stromů
Výstup:
Z analýzy zjištěno, že děti jsou dlouhodobě zapojeny do výběru rostlin na zahradě MŠ, ví, co si mohou zasadit, aby jim to vyrostlo, ví, jak o to pečovat. Mají možnost ovlivnit množství i místo, kde rostliny budou růst.
:-)
MÁME VE ŠKOLCE PROSTOR, KOUTEK KE TVOŘENÍ?
Prostředí
Zjišťovali jsme:
- Komunitní kruh – rozhovory s dětmi, zda by si rádi vytvořily nějaký výrobek z málo běžného materiálu, zda by si chtěly vyzkoušet manipulaci s kladívkem, pilkou
a jiným nářadím - Rozhovory se všemi pedagogickými pracovníky, zda by uvítali koutek na tvoření (polytechnický koutek)
Výstup: Z analýzy zjištěno, že je zájem o polytechnický koutek, který ve školce nemáme.
:-(
VYUŽÍVÁTE VE ŠKOLCE DÁLE „VÝZDOBU“ V KVĚTINÁČI (TUJE, KYTKY)?
Prostředí
Zjišťovali jsme:
- Komunitní kruh – rozhovory s dětmi, jak se jinak může využít výzdoba v květináči před vchodovými dveřmi (např. přerostlé tuje, odkvetlé kytky, …)
- Hra na emoce: veselý/smutný (jak se cítíš, když …)
Výstup: Z analýzy zjištěno, že nevyužíváme „výzdobu“ v květináči, končí na kompostu nebo v popelnici.
:-(